כשאני מלמדת NLP אנשים שואלים אותי מה המקורות שלו? לשאלה הזו יש הרבה תשובות כי ה- NLP ניזון מהרבה גישות. בטיפ הנוכחי אדבר על ההשפעה של הגשטלט על ה- NLP.
ההיסטוריה של ה-NLP מתחילה בשנות השבעים באוניברסיטת סנטה-קרוז בקליפורניה כאשר ריצ'ארד בנדלר וג'ון גרינדר חברו יחד לחקור מטפלים ידועי שם בתקופה הזו. אחד המטפלים היה פריץ פרלס – אבי הגשטלט.
ריצ'ארד בנדלר לא הכיר אישית את פריץ פרלס אך עבד כעורך בחברת ספרים שעבדה עם פריץ פרלס. כך התחיל ריצ'ארד בנדלר להתעניין בשיטת הגשטלט.
אם כך, אלו אלמנטים מגישת הגשטלט נוכל למצוא בגישת ה-NLP?
אציג 2 אלמנטים מרכזיים:
1. חדות חושים – פריץ פרלס עודד את המטופלים שלו לשים לב בכל רגע נתון איך הם חווים חוויה. באילו חושים הם משתמשים. מה הם רואים, מרגישים, שומעים. התרגיל הידוע: "עכשיו אני מודע ל…" עזר למטופלים שלו לשים לב מה "באמת" הם רואים במציאות ולא מה הם מדמיינים שהם רואים, שומעים, חשים.
2. דגש על "איך" במקום על "למה". NLP מדגיש שיש להחליף את השאלה "למה" בשאלה "איך" בעיקר כשמגיע מטופל שלא מחובר למשאבים שלו. כך גם פרלס נהג לעשות. הוא טען שהאינפורמציה שנקבל בשאלה "למה" מוגבלת כי היא קשורה לעבר ולזיכרון. יתרה מזאת, התשובות לשאלות "למה" גורמות למטופל לחפש "אשמים", "שעיר לעזאזל" ופחות להתרכז בעצמו, בהווה ובדרכי פתרון לעתיד. השאלה "איך" מחברת את המטופל למבנה הבעיה. ההנחה היא, בשתי הגישות, שכאשר המטופל מבין ממה הבעיה מורכבת הוא כבר למעשה מבין את ה"למה" של הבעיה ולדעת פריץ פרלס כאן מתחיל טיפול: במעבר בין שאלת שאלות שגורמות למטופל להתחפר עוד ועוד בבעיה לחקירה שבה הוא מבין את הבעיה ומרכיביה ולכן גם מסוגל לפתור אותה.
שני האלמנטים שהצגתי הם אלמנטים מרכזיים בגישת ה-NLP ולכן בחרתי אותם כדי להמחיש את הקשר בין שתי הגישות: גישת ה-NLP וגישת הגשטלט.
בקורס NLP אני מרחיבה לגבי ההיסטוריה של ה-NLP ועל ההשפעות של גישות אחרות על גישה זו.
בימים אלה מתבצע רישום לשני קורסים שאני מנחה ב-NLP .
מי שמתעניין בקורס NLP או שכבר למד NLP ורוצה להמשיך לשלב הבא יכול להיכנס לקישורים ולהשאיר פרטים.
קורס הכשרת מטפלי NLP לקבלת תעודות Practitioner NLP ו- Master Practitioner NLP
קורס Trainer NLP שיועד למטפלי Master Practitioner NLP
להתראות בחודש הבא בטיפ הבא!