לפני כמה שבועות נתקלתי באמירה שהאירה את עיניי.
האמירה התייחסה למילותיו של הרב דוב זינגר, שחילק את התבוננותנו (אפשר לומר על העולם כולו) לשלושה חלקים – "מה בו?״ | ״מה ליבו?״ | ״מה לי בו?"
לפיו, כשאנו נתקלים בדבר מה, אנחנו בוחרים להתייחס אליו על פי תשובותינו לשלושת השאלות הללו.
אפשר לומר שחיינו עוסקים במשמעות ושאנחנו עסוקים במשמעות חיינו.
מעין יחסי ביצה ותרנגולת, שמניעים אותנו באופן כמעט מתמיד לחיפוש אחר משמעות, גדולה וקטנה כאחד.
וכחלק מהחיפוש, ההתבוננות שלנו על כמעט כל דבר שנקרה בדרכנו מותנית במשמעות שלו עבורנו.
ולהסבר הפחות ״פילוסופי״ של העניין, נחלק את נקודות המבט בחיפוש אחר משמעות, על פי האמירה של הרב –
מה בו?
מה יש בדבר, מה מכיל?
אך גם – מה הוא מייצג, מה הוא מחזיק?
משמעות הדבר תלויה בפרספקטיבה (רחבה או צרה) שבה נבחר להתבונן בו
מה ליבו?
מה מהות הדבר, מה לב העניין?
וגם – מה הוא מקיים?
מה לי בו?
מה הקשר שלי לדבר? מה הרלוונטיות ואף התועלת שלו עבורי?
ואולי גם – כיצד הדבר מהדהד בתוכי, מה הקשר שאני יכולה למצוא בו (גם אם בראייה ראשונית נראה שאין לי שום עניין)?
למעשה, התבוננות על משמעות מבקשת מאיתנו להיות במודעות.
לקחת את הדברים שאנו פוגשים באופן שאינו מובן מאליו, שאינו פשוטו כמשמעו ואפילו שמתנגד לתפיסה האוטומטית שלנו כלפיו.
התבוננות שכזו מחבקת עבודה ותרגול מעולמות המיינדפולנס.
שם אנו לומדים להרחיב את הראייה שלנו, לפקס את ההתבוננות שלנו ולמצוא את המשמעות העמוקה שבדברים שמולנו.
כדי לפשט את העניין, נתרגל תחילה התבוננות מודעת על דברים בעלי תוכן.
ניקח לדוגמא קריאת מאמר –
מה בו? על מה המאמר מדבר, מה התוכן שלו?
מה ליבו? מה המשמעות של המאמר, מה המסר שלו?
מה לי בו? מה אני יכולה ללמוד מהמאמר מה התועלת שאוכל להפיק ממנו?
עד כאן נשמע פשוט ואפילו בנאלי.
אך מה יקרה אם נתבונן באותו האופן על דברים נוספים בחיינו?
מה אם נתרגל התבוננות מודעת גם בדברים שלכאורה אין בהם תוכן ממשי (כמו מאמר)?
ניקח לדוגמא עצירה מתחת לצילו של עץ ביום חם, ונתרגל ראייה קצת אחרת –
ראשית ההליכה בטבע, עליה להיות גם היא מודעת, כשנבצע בה עצירות והתייחסות לפרטים.
ובעצירה ליד העץ –
מה בו? להביט בו כולו, ב״עיני ילד״, כאילו שאני רואה אותו בפעם הראשונה, ולברר מה נגלה לעיניי.
מה ליבו? מה המהות, מה התכלית שלו? להעניק צל, להנעים את העין, ללמד אותנו את עונות השנה.
מה לי בו? לכאורה רק עץ, ויחד עם זאת, הכל קשור בקשרי גומלין – מה לעץ הזה ולי?
אולי זהו הקרקוע שאני מחפשת בחיים שלי? שורשים? יופי? הגנה
מה אני יכולה ללמוד מהתבוננות התמימה והראשונית שלי על העץ?
כפי שאמרנו, התבוננות על משמעות מבקשת מאיתנו להיות במודעות ומקדמת עבודה מעולמות המיינדפולנס.
הדוגמאות שהעליתי כאן ממחישות כיצד תרגול התבוננות מודעת יכול לקחת חלק בכל היבט בחיינו, לעיתים אפילו בקלות רבה.
הבנת כלי המיינדפולנס ושימוש בהם מלמדים אותנו לעצור מידי פעם ולחוות את המציאות באופן שמעשיר את חיינו, מרחיב את הפרספקטיבה שלנו על המציאות ומממש חיי יום-יום מלאי משמעות!
השנה החדשה, שבאה עלינו לטובה, היא הזדמנות נפלאה לאתגר את נקודות המבט.
יום כיפור שלפנינו מאפשר לנו ליישם התבוננות מודעת ולמצוא משמעויות חדשות.
קחו לעצמכם בימים אלה רגעים להתבוננות על המשמעות, של כל דבר או חוויה שתבחרו.
גלו משמעות חדשה במשהו ישן, או אולי השתמשו בחוויה ישנה להתבוננות על משהו חדש.
שחקו!
ובינתיים, שתהיה לכולנו שנה נפלאה 🙂
ולמי שמעוניין להרחיב את המבט שלו על העולם ועל חייו – מוזמן להצטרף לקורס:
קורס מיינדפולנס מבוסס חמלה רכה ונחושה
להתראות בטיפ הבא!